Lifestyle

LONDON, May 23 — Martin Bashir, the BBC journalist who tricked princess Diana into giving an explosive interview, today apologised to Princes William and Harry but said claims linking his actions to her death were “unreasonable”. A report by retired senior ju…

Martin Bashir interviews Princess Diana in Kensington Palace for the television program Panorama. Getty Images/AFP pic
Subscribe to our Telegram channel for the latest updates on news you need to know.
LONDON, May 23 Martin Bashir, the BBC journalist who tricked princess Diana into giving an explosive interview, today apologised to Princes William and Harry but said claims linking his actions to her death were unreasonable.
A report by retired senior judge John Dyson published on Thursday found that Bashir commissioned faked bank statements that falsely suggested some of Dianas closest aides were being paid by the security services to keep tabs on her.
Bashir, 58, then showed them to Dianas brother Charles Spencer in a succesful bid to convince him to arrange a meeting between himself and Diana and earn her trust.
Bashir told the Sunday Times he was deeply sorry to Dianas sons Prince William and Prince Harry. 
I never wanted to harm Diana in any way and I dont believe we did, he told the paper. 
But William said Bashirs actions and the interview had made a major contribution to the demise of his parents relationship and contributed significantly to her fear, paranoia and isolation in her final years.
In his own release, Harry said that the deceptive practices had played a part in his mothers death.
The ripple effect of a culture of exploitation and unethical practices ultimately took her life, he said.
Diana died in a Paris car crash in 1997, aged 36.
Bashir disputed the accusations, saying I dont feel I can be held responsible for many of the other things that were going on in her life, and the complex issues surrounding those decisions.
The suggestion I am singularly responsible I think is unreasonable and unfair, he told the paper.
He argued that the 1995 interview had been conducted on Dianas terms, and that they remained firm friends after it aired to an audience of 22.8 million people.
My family and I loved her, he said, revealing that Diana had visited Bashirs wife and newborn child in hospital and that the princess threw a birthday party for his eldest child at Kensington Palace.
Bashir has said that he regretted showing Dianas brother forged documents, but that it had no bearing on the revelations aired during the interview.
In it, Diana famously said there were three people in her marriage her, Charles and his long-time mistress and now wife, Camilla Parker-Bowles and also admitted adultery.
Bashir was little-known at the time but went on to have a high-profile career on US television networks, and interviewed stars such as Michael Jackson.
The pop singers family also blame Bashir for his death, saying the fallout from the interview led to him to increasingly depend on drugs.
Bashir worked for the BBC as religion editor until he stepped down just last week, citing ill health, hours before Dysons report was submitted to BBC bosses. AFP